916 TB Motor en motoronderdelen |
916 TB Wiel ophanging / remmen |
916 Plaatwerk / exterieur |
916 interieur |
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo Benzina
motor type | V6 turbo intercooler |
cilinderinhoud | 1996cc |
boring x slag | 80 x 66,2 mm |
aantal kleppen | 12 |
max. vermogen | 200 pk bij 6000 t/pm |
max. koppel | 280 Nm bij 3000 t/pm |
0-100 km/u | 7,3 sec. |
topsnelheid | 232 km/u |
In 1995 werden de GTV en Spider geïntroduceerd, ook wel bekend als 916 serie. De GTV werd aanvankelijk met 2.0 TwinSpark 16v, 2.0 V6 Turbo en 3.0 V6 24v motoren geleverd; de Spider met de 2.0 TwinSpark en de 12-kleps uitvoering van de 3.0 V6. Hoewel in eerste instantie gebaseerd op de bodemgroep van de Alfa 155, is de 916-serie een hoofdstuk apart, o.a. vanwege de high-tech achterwielophanging. In 2003 krijgen de GTV en Spider een nieuwe neus en worden zij voortaan bij Pininfarina gebouwd. Ook worden de 2.0 JTS en 3.2 V6 leverbaar. In totaal zijn slechts 35.000 GTV's en 30.000 Spiders 916 gebouwd.
Anders dan de 3.0 V6 24v, heeft de 2.0 V6 geen hydraulische klepbediening. Kleppen stellen is dus noodzakelijk. Vaak is slecht onderhoud, metname het niet stellen van de kleppen op de achterste cilinderkop, oorzaak van veel ellende en torenhoge kosten. Doordat de kleppen niet worden gesteld, ontstaat er bovenmatige slijtage op de stoterstangen van de uitlaatkleppen wat uiteindelijk resulteert in een versleten nokkenas.
Voor vragen over producten op deze site: