Van de Alfa 75 werden tussen 1985 en 1992 zo’n 365.000 exemplaren geproduceerd. Voortbordurend op de Alfetta techniek, met versnellingsbak en differentieel samengebouwd bij de achteras, verving de Alfa 75 de Alfa Giulietta. In 1987 was de Alfa 75 het eerste model met de legendarische 2.0 TwinSpark motor, die later ook in de Alfa 164 en 155 werd gebruikt. Ook nu nog is de Twinspark uitvoering, samen met de 3.0 V6, zeer populair bij Alfa-liefhebbers, ook omdat de 75 de laatste achterwiel aangedreven Alfa Romeo is.
De Alfa Romeo Alfa 90 is inmiddels een zeldzame verschijning op de weg. Veel zijn er niet van gebouwd; in het korte leven van dit model zijn er tussen 1984 en 1987 slechts 55.000 stuks geproduceerd. Mede door het succes van de Alfa 75 is het met de Alfa 90 nooit wat geworden in de verkoop. De Alfa 90 is net als de 75 een evolutie van Alfetta techniek, dus met het bekende transaxle systeem.
Vanaf 1972 tot 1983 zijn ongeveer 760.000 Alfetta’s gebouwd. De Alfetta was de eerste Alfa Romeo productie-auto met het transaxle systeem; dus versnellingsbak en differentieel samengebouwd bij de achteras. Dit moest zorgen voor een optimale gewichtsverdeling en daarmee voor een perfecte wegligging en handling. E.e.a. was geïnspireerd op de constructie van de 158 en 159 monoposto's, waarvan ook de naam Alfetta (de koosnaam voor de 158 en 159) is overgenomen. De achterwielophanging bestaat uit een deDion achteras, met Watt-stangen en een stabilisator. Net als de voorganger van de Alfetta, de Giulia, beschikt de Alfetta over schijfremmen rondom en een vijfbak. De onvolprezen DOHC motor in 1.6, 1.8 en 2.0 uitvoering vonden ook hun plek in de Alfetta.
Alfa GiuliettaIn 1977 werd ter aanvulling van het Alfetta-programma, de technisch aan de Alfetta identieke Giulietta geïntroduceerd. Aanvankelijk alleen verkrijgbaar met 1.3 en 1.6 motor (de bekende DOHC), later volgden de 1.8 en 2.0. In 1982 werd de door Autodelta ontwikkelde Turbo versie gepresenteerd, waarvan er slechts 361 zijn gemaakt. De Giulietta heeft een kenmerkende styling, met een radicale wigvorm en een in de carrosserie geintegreerde achterspoiler. In totaal zijn er een kleine 350.000 Giulietta’s geproduceerd.
In 1990 verraste Alfa Romeo met de ES-30, later Sprint Zagato (SZ) genoemd, hoewel carrosseriebouwer Zagato slechts zijdelings betrokken was bij het ontwerp. De SZ is gebaseerd op de Alfa 75, naast een aantal kleine technische aanpassingen werd echter de voorwielophanging volledig herzien en de 3.0 V6 leverde 10 PK’s meer dan de V6 in de Alfa 75. In totaal zijn er 1.036 SZ’s gebouwd. In 1992 volgde ook een roadster genaamd RZ, waarvan slechts 278 exemplaren de werkplaats van Zagato verlieten.
Alfa Sei
Tussen 1979 en 1986 werden van de Alfa 6 (Sei) zo’n 15.000 exemplaren gebouwd. De Sei was de eerste Alfa Romeo waarin de nieuw ontwikkelde 60° 2.5 V6 werd geleverd, en stond daarmee aan de basis van een lange reeks van heerlijke V6-motoren die tot en met de 3.2 GTA voor veel Alfa-plezier hebben gezorgd. De Sei is een beetje vreemde eend in de bijt, aangezien bij dit model, anders dan de Alfetta-familie, een ZF versnellingsbak aan de motor is bevestigd.
Artwork: