Alfa Romeo was een van de eerste fabrikanten die een krachtige motor in een lichtgewicht, mainstream productiemodel toepasten. De Giulia weegt ongeveer 1.000 kg. De Giulia is uitgerust met een lichtmetalen DOHC viercilinder motor van 1.290 cc en 1570 cc . Door aanpassingen aan metname de carburateurs nam het vermogen in de loop van de jaren toe, respectievelijk zo'n 80 en 110 PK. Bijna alle Giulia's zijn voorzien van een 5-bak en schijfremmen rondom.
Versie | Bouwjaren |
Giulia 1600 TI |
1962 - 1967 |
Giulia 1600 TI Super |
1963 - 1964 |
Giulia 1300 |
1964 - 1971 |
Giulia Super |
1965 - 1972 |
Giulia 1300 TI | 1966 - 1972 |
Giulia 1300 Super | 1970 - 1972 |
Giulia 1600 S | 1968 - 1970 |
Giulia Super 1.3 | 1972 - 1974 |
Giulia Super 1.6 | 1972 - 1974 |
Giulia Nuova Super 1.3 | 1974 - 1977 |
Giulia Nuova Super 1.6 | 1974 - 1977 |
Giulia Nuova Super Diesel | 1976 - 1977 |
Giulia Sprint GT / 1750 GTV / 2000 GTV / 1300 GTJ / 1600 GTJ
De 105/115 serie coupés worden door de liefhebbers meestal aangeduid als 'Bertone' en werden tussen 1963 en 1977 geproduceerd. Het ontwerp is afkomstig van Giorgetto Giugiaro, die destijds in dienst was bij de firma Bertone. Tot 1968 werd het zogenaamde 'brievenbus' model geproduceerd, daarna werd het front gerestyled en volgden de 1750 GTV, de 2000 GTV en de 1300/1600 GTJ. Van de GTJ's is een klein aantal geproduceerd met een speciale carrosserie van Zagato.
Productieaantallen:
Versie | Bouwjaren | Aantal |
Sprint GT |
1963 - 1966 |
21.542 |
Sprint GTC |
1964 - 1966 |
1.000 |
Sprint GTV |
1965 - 1968 |
14.240 |
1750 GTV |
1968 - 1973 |
44.269 |
2000 GTV |
1971 - 1976 |
37.429 |
GTJ 1300 |
1965 - 1977 |
91.195 |
GTJ 1600 |
1972 - 1976 |
14.299 |
Op basis van de Giulia 105 serie, werd in 1966 de Spider geïntroduceerd. Als gevolg van een prijsvraag, was de naam voortaan Spider Duetto. Het ontwerp is afkomstig van Pininfarina. In 1967 werd de oorspronkelijke 1570 cc motor vervangen door de 1779 cc variant, de 1750. In 1970 werd de achterzijde drastisch herzien; de ronde achterzijde (coda lunga) werd een scherp afgesneden ‘Kamm-tail’ (coda tronca).
De volgende herziening van het model vond plaats in 1983; spoilers en plastic deden hun intrede. In 1990 werd de Spider voor het laatst herzien, waarna in 1993 het doek viel voor deze tijdloze klassieker.
Duetto | 1966 - 1967 | |
1750 Veloce |
1967 - 1969 |
|
1300 Junior |
1968 - 1969 |
|
1750 Veloce |
1970 - 1973 |
|
1300 Junior |
1970 - 1973 |
|
2000 Veloce |
1971 - 1979 |
|
1600 Junior |
1972 - 1981 |
|
2000 | 1983 - 1989 |
|
1600 | 1983 - 1989 |
|
2000 QV |
1985 - 1989 | |
Type IV |
1990 - 1993 | |
De Alfa Romeo Montreal werd als concept-car geïntroduceerd op de Expo van Montreal in 1967. In 1970 werd het model in productie genomen. De auto is voorzien van een 2.593 cc V8 motor, die afgeleid is van de motor van de Tipo 33 Stradale. De auto is ontworpen door Marcello Gandini van de Bertone Studio. Bertone verzorgde ook de assemblage van dit model. In 1977 stopte de productie. In totaal zijn er 3.917 Montreals geproduceerd.
Artwork:
Voor vragen over producten op deze site: